La despedida es el umbral del cielo y la esencia del infierno

dimarts, 7 de juliol del 2020

L'estereotip de l'heroi (3. Naixement -Part II-)

3. Naixement (Part II)

Per altra banda, tenim un conjunt d’herois el sorgiment dels quals no es basa en unes causes extraordinàries, sinó que arriben a l’heroisme, naeixen a l’heroïcitat en un instant en concret de la vida. Un tipus de naixement a l’heroïcitat és el cas de Tirant lo Blanc. Tirant lo Blanc anà a una concentració de guerrers a Anglaterra quan es topà amb un ermità que li ensenyà les normes de cavalleria i les tècniques de lluita. Al mateix temps, però, Tirant lo Blanc ja per si sol posseïa uns dots que el feien per si mateix un heroi. Aquests dots fan que tingui algunes coses extraordinàries.

Un altre exemple clar d’aquest naixement a l’heroïcitat el trobem en Daredevil. Matt Murdock, un nen del barri de Manhattan, “la cuina de l’infern”, es decidia a anar cap a casa quan veié un avi cec que estava creuant el carrer, un camió de transports de productes residuals líquids passà per aquell carrer i Matt s’hi llençà cap a l’ancià per salvar-li la vida. El camió també va fer el possible per evitar la col·lisió amb totes dues persones, però en girar li caigueren els bidons de productes residuals líquids, penetraren als ulls de Matt Murdock i el deixaren completament sense visió: la pèrdua de la vista equival a un naixement a altres virtuts.

A part del naixement a l’heroïcitat per causes d’ajuda o de salvació, també observem el naixement a l’heroïcitat per una força de venjança i de prendre’s la justícia per la mà. En aquest cas, un clar exemple és Batman. Aquesta força de venjança esdevé per l’assassinat dels seus pares davant d’ell a la sortida del teatre. D’ençà d’aleshores sempre voldrà fer la lluita contra la delinqüència i agafar-se la justícia per la seva mà. Un altre aspecte important de Batman és el seu nom i el perquè. El seu pseudònim ve donat perquè de petit, mentre perseguia una llebre, va caure a un pou que connectava amb una cova plena de ratpenats i els hi va agafar una mica de por. Aleshores en tenir-li por als ratpenats ell decidí:

“Els meus enemics han de tenir por de les meves pors i de la foscor.”

Tota la situació de la cova, ratpenats, foscor, tot va relacionat amb ell mateix però al mateix temps deixa un component sobrenatural sobre la seva persona, que està associat amb els orígens.

En l’altra cara de la moneda trobem exemples d’herois que no tenen cap dot, cap cosa extraordinària. En el cas de William Munny, és un vaquer ja desgastat pel pas del temps. És una persona gran amb aspectes de vellesa clara. Es tractaria d’un antiheroi,  un heroi que trenca tots els esquemes. Aquests antiherois ens solen sobtar molt per l’aspecte físic, però també es noten en alguns aspectes psicològics. Un altre exemple és el d’en Bernie. Bernie és un home molt detestable, arrogant, inútil i fins i tot perillós per a alguna persona, que tot li surt malament i que es mostra egoista i groller. Tant Munny com Bernie, però, són capaços de gestes pràcticament increïbles, que es mouen per finalitats generoses.

Un altre exemple clar d’antiheroi és el de Babe, el porquet valent. Babe, com bé el designa el nom, és un porc i ningú pensaria que pogués arribar a ser un heroi; doncs sí. Encara que no ho sembli, porta camins paral·lels a Moisès quant a la història de l’ocultació i la protecció. També conté aspectes d’herois que van molt relacionats amb altres tipus d’herois de diferents cultures i que veurem més endavant. Aquests tres exemples no posseeixen cap dot que els faci tenir aspectes especials o extraordinaris.

Si fem una ullada per sobre de tots aquests exemples, veurem que el naixement dels herois sempre sembla una forma de legitimació, una forma de justificar la seva presència i la seva heroïcitat. També forma part d’aquesta justificació de l’heroi la vinculació a un genius loci, a un territori, el seu, en contraposició als altres territoris.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada